Rujan 2005. / God. I / Broj 11
     
Intervju
Dr. Maurizio Bocchini, direktor Talijanskog instituta za trgovinu
Aktivnosti HIZ-a
Nastup Hrvatskih izvoznika na Jesenskom međunarodnom zagrebačkom velesajmu

Hrvatski izvoznici primljeni u Europsko udruženje za prijevoz, špediciju, carinu i logistiku (CLECAT)

Engleska verzija internet stranice Hrvatskih izvoznika

Središnja baza podataka Hrvatskih izvoznika
Najave
Tribina Hrvatskih izvoznika u suradnji s Ministarstvom gospodarstva, rada i poduzetništva i Agencijom za zaštitu tržišnog natjecanja.

Seminar CEI 2005.: "How to do business in Croatia"

Međunarodna konferencija "20 ključeva" u Zagrebu

Specijalizirani konferencijski sajam "Nordijski dani u Hrvatskoj 2005. - Energija i okoliš"
Međunarodna suradnja
Sastanak s delegacijom Kineskog sajma izvoznih roba, Canton, Kina

Republika Italija

Švedska, Latvija i Litva sajam info

Austrija poslovni info
HBOR
Novi poticaj HBOR-a hrvatskom izvozu u Rusiju i Srbiju i Crnu Goru
Korak dalje

Ni ekoproizvodi preko granice ne mogu bez putovnice

Vodič za poslovanje s Talijanima

Popusti za članove HIZ-a

N-LAB - popust članovima HIZ-a od 10 posto pri kupnji ERP rješenja UBS21

Končar INEM - 3 posto popusta članovima HIZ-a za avansno plaćanje

Briefing - 15 posto popusta članovima HIZ-a za servis praćenja javnih nadmetanja u regiji te korištenje servisa u probnom periodu od 15 dana

Dr. Maurizio Bocchini, direktor Talijanskog instituta za trgovinu

1. Republika Italija je posljednjih godina jedan od najvažnijih vanjskotrgovinskih partnera Republike Hrvatske. U kojim je sektorima ta suradnja najizraženija, a u kojima još ima mjesta za poboljšanja?

Uzimajući u obzir činjenicu da je Hrvatska tržište od samo 4,4 milijuna stanovnika, valja napomenuti da su trgovinski odnosi dviju zemalja s hrvatskog stanovišta izuzetno dobri odnosno visoki, budući da Hrvatska ostvaruje petinu svoje ukupne robne razmjene upravo s Italijom koja se već godinama nameće kao jedan od najvažnijih partnera Hrvatske zauzimajući već petu godinu zaredom prvu poziciju u hrvatskoj vanjskotrgovinskoj razmjeni, kako u uvozu tako i u izvozu.

Vanjskotrgovinska razmjena s Italijom za 2004. godinu iznosila je 4,7 milijardi US$ što predstavlja konzistentan porast (+10,5% cca.) u odnosu na prethodnu godinu. Podsjećam kako je Italija tradicionalno prvi kupac hrvatskih proizvoda i više od četvrtine vrijednosti cjelokupnog hrvatskog izvoza odnosi se upravo na Italiju. Prema podacima za prvi semestar 2005. godine, vanjskotrgovinska razmjena s Italijom je u porastu za 6 posto ostvarujući vrijednost od oko 2,4 milijarde US$, posebno zahvaljujući porastu hrvatskog izvoza u Italiju – isti ukazuje na rast od 13,6 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine i predstavlja 22,5 posto ukupnog hrvatskog izvoza.

Posljednjih godina došlo je do značajnijh promjena u hrvatskom gospodarstvu zahvaljujući prvenstveno liberalizaciji tržišta, a naročito u svjetlu potpisivanja Ugovora o stabilizaciji i pridruživanju EU. Italija je tradicionalno isporučivala proizvode široke potrošnje; talijanski proizvodi su dobro poznati i prihvaćeni na tržištu i imaju dobar imidž. U očima hrvatskog potrošača made in Italy se de facto najčešće poistovjećuje s proizvodima široke potrošnje i to prvenstveno onima povezanim s modnim kretanjima i s designom (odjeća, obuća, namještaj, proizvodi za unutarnje opremanje i uređenje, keramika i slično). Valja međutim naglasiti da je posljednjih godina vidljiva izvjesna promjena u tendencijama, što je dovelo do toga da se trgovinski okvir donekle izmijenio i postao daleko raznovrsniji, naročito u svjetlu veće industrijalizacije zemlje. Činjenica je da su se u prošlosti strojevi u pravilu uvozili iz Njemačke; u posljednje vrijeme raste uvoz investicijskih dobara iz Italije, a talijanski proizvodi iz te kategorije, po mišljenju potrošača, imaju prihvatljiv odnos kvalitete i cijene. Područja u kojima se osjeća najveće prisustvo talijanske opreme su sektor obrade drva i plastike, poljoprivredni strojevi, strojevi za prehrambenu industriju i pakiranje. S druge pak strane, hrvatski izvoz u Italiju odnosi se prvenstveno na sirovine i/ili poluproizvode kao što su sirovo drvo i/ili drvni proizvodi primarne obrade, sirova neštavljena koža, kemijski proizvodi i neke plastične mase i tako dalje. Valja također naglasiti da su u izvozu značajnije zastupljeni neki proizvodi široke potrošnje kao na primjer odjeća i obuća, no tu se najčešće radi o lohn poslovima.

2. Prema Vašem mišljenju, kakvo je trenutno stanje hrvatskog izvoza i gospodarstva, i koje bi mjere trebalo poduzeti za poboljšanje stanja?

Kako bi se smanjio raskorak između vrijednosti uvoza i izvoza, odnosno umanjio negativni saldo trgovinske bilance, bilo bi potrebno posvetiti što je moguće veću pažnju izvozu proizvoda višeg stupnja prerade, trebalo bi povećati izvoz poluproizvoda iz drvnog sektora gdje je prisutan znatno veći stupanj obrade, izvoziti više obrađenih komponenata iz plastične industrije kao i povećati izvoz proizvoda odnosno komponenti metaloprerađivačkog sektora. Pritom se, naravno, ne smije izgubiti iz vida da je najvažnije razvijati razne moguće oblike industrijske suradnje između talijanskih i hrvatskih gospodarstvenika.

3. ICE intenzivno radi na povezivanju gospodarstvenika iz Italije i Hrvatske. Možete li nam izdvojiti neke od aktivnosti koje pripremate na tom planu uskoro?

Ured ICE-a u Zagrebu kontinuirano radi na promicanju gospodarske suradnje između talijanskih i hrvatskih gospodarstvenika; to radi već gotovo pedesetak godina. Osim primarne djelatnosti pružanja usluga talijanskim tvrtkama koje dolaze u Hrvatsku, ured pruža maksimalnu potporu hrvatskim gospodarstvenicima, dajući podatke o talijanskim tvrtkama kao i kroz organizaciju cijelog niza promotivnih inicijativa u Hrvatskoj i Italiji. Da spomenem samo posljednju u nizu promotivnih manifestacija koju organiziramo ove godine. U suradnji s Talijanskim udruženjem proizvođača regije Abruzzo, u okviru Jesenskog međunarodnog sajma u Zagrebu organiziramo bilateralne susrete skupine talijanskih gospodarstvenika iz navedene regije, koji djeluju u različitim sektorima, s hrvatskim tvrtkama.

Istovremeno, u suradnji sa sajamskim kućama iz Italije provodimo brojne inicijative u Italiji koje podrazumijevaju posjete delegacija hrvatskih gospodarstvenika iz pojedinih sektora specijaliziranim sajmovima i stručnim skupovima, a organiziramo i radionice hrvatskih i talijanskih potencijalno zainteresiranih partnera. Od desetak inicijativa čija je organizacija u tijeku izdvojio bih odlaske hrvatskih gospodarstvenika na sljedeće specijalizirane izložbe: Agrilevante u Bariju (sajam iz prehrambenog sektora), Flormart u Padovi (vrtlarstvo i cvjećarstvo), Piattaforma Logistica u Trstu (međunarodna radionica iz područja logistike), SATExpo u Vicenzi (izložba tehnologije i satelitske komunikacije), SUN Rimini (sajam uređenja eksterijera), Forum turismo sul Mediterraneo u Riminiju (stručni skup iz područja turizma) i tako dalje.

4. Koje su najčešće primjedbe talijanskih privrednika u gospodarskoj suradnji s hrvatskim partnerima? Imaju li oni neke konkretne prijedloge u tom pogledu?

Hrvatska je zemlja u tranziciji pa se u nekom smislu mogu pojaviti određene teškoće za investitore. Napominjući da je investicijska klima sasvim povoljna, osnovne primjedbe talijanskih ulagača odnose se na sporost birokracije. Trebalo bi u svakom slučaju ubrzati potrebno vrijeme za pokretanje jedne djelatnosti i upis u zemljišne knjige.

Približavanje Hrvatske Europskoj Uniji pretpostavlja brojne zakonske izmjene radi prilagodbe lokalnog zakonodavstva europskim standardima što će - zajedno s očekivanim reformama (od kojih su neke u tijeku) - omogućiti sve jednostavnije i povoljnije investiranje u Hrvatskoj. Kako bi se ostvarila što čvršća suradnja između talijanskih tvrtki koje su već prisutne na hrvatskom tržištu i hrvatskih partnera, prije otprilike godinu dana osnovana je Udruga talijanskih poduzetnika u Hrvatskoj (CCIIC) kojom predsjedava talijanski veleposlanik u Hrvatskoj.

5. Kako vidite suradnju ICE-a i HIZ-a u budućem razdoblju?

S obzirom na iznimno značajne vrijednosti koje se ostvaruju na području vanjskotrgovinske razmjene između Italije i Hrvatske, svakako pozdravljam osnivanje Udruženja hrvatskih izvoznika i posebice ciljeve koje takva organizacija postavlja. S time u skladu imamo namjeru ojačati suradnju s HIZ-om na području razmjene informacija, povezivanja gospodarstvenika kao i sudjelovanja u organizaciji nekih zajedničkih inicijativa.

Nastup Hrvatskih izvoznika na Jesenskom međunarodnom zagrebačkom velesajmu





Veliko nam je zadovoljstvo pozvati Vas da nas posjetite na 81. jesenskom međunarodnom zagrebačkom velesajmu koji se ove godine održava od 13. do 18. rujna. Hrvatski izvoznici se, zajedno s vladinim institucijama i ostalim gospodarskim udruženjima, predstavljaju u sklopu zajedničkog projekta Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva i Zagrebačkog velesajma nazvanog Hrvatska – vaš poslovni partner. Prema najavama spomenutog ministarstva, ovaj projekt predstavlja neku vrstu " one stop shop " informacija za poduzetnike raznih profila.

Nakon svečanog otvaranja, izložbeni prostor Hrvatskih izvoznika posjetila je i delegacija koja je službeno otvorila ovogodišnji jesenski velesajam, na čelu s gradonačelnikom Zagreba Milanom Bandićem. Ispred Hrvatskih izvoznika članove delegacije dočekali su Darinko Bago, predsjednik udruge i Dubravko Miholić, glavni tajnik HIZ-a.

U srijedu, 14. rujna, nakon vrlo posjećenog gospodarskog foruma na Zagrebačkom velesajmu delegacija predvođena predsjednikom Vlade Republike Hrvatske Ivom Sanaderom obišla je izložbeni prostor projekta „Hrvatska – vaš poslovni partner. Osim predsjednika Vlade u delegaciji su bili i potpredsjednik Vlade Damir Polančec, ministar gospodarstva, rada i poduzetništva Branko Vukelić, ministar financija Ivan Šuker, predsjednik Hrvatske gospodarske komore Nadan Vidošević i drugi predstavnici različitih institucija. Na izložbenom prostoru Hrvatskih izvoznika predstavnike delegacije pozdravio je glavni tajnik HIZ-a Dubravko Miholić.

 

Hrvatski izvoznici primljeni u Europsko udruženje za prijevoz, špediciju, carinu i logistiku (CLECAT)

Na poziv Europskog udruženja za prijevoz, špediciju, carinu i logistiku, Hrvatski izvoznici postali su pridruženi član tog udruženja. CLECAT (European Association for Forwarding, Transport, Logistic and Customs Services) utemeljen je 1958. godine u Bruxellesu, a danas okuplja 24 nacionalne organizacije europskih multinacionalnih, srednjih i malih špeditera i carina predstavljajući na taj način najveću i najstariju instituciju te vrste.

" Kolika je važnost ovog članstva najbolje govori podatak da CLECAT zauzima važnu poziciju u tijelima Europske komisije i Ujedinjenih naroda. Učlanjenjem u ovo udruženje Hrvatskim izvoznicima otvoreni su kanali za pristup važnim informacijama, posebice u segmentima pomoći međunarodnim otpremnicima i prijevoznicima, zatim rješavanja i arbitraže u mogućim međunarodnim sporovima, edukacije pri usvajanju europskih standarda u struci, sudjelovanja u donošenju svih prijedloga, izmjena, dopuna , novih mjera i zakona - naročito iz područja struke, kao i informiranja iz vanjskotrgovinskog kruga - od prodaje, uvjeta prodaje, otpreme (carinskih postupaka) i samog prijevoza " , istaknuo je Dubravko Miholić, glavni tajnik HIZ-a, u povodu primanja Hrvatskih izvoznika u CLECAT.

U predmetima koji su vezani za Europsku uniju CLECAT predstavlja i FIATA udruženje, svjetsku federaciju špeditera, što znači da indirektno predstavlja 38 europskih i stotinjak država širom svijeta. Posljednje interno istraživanje donosi podatke da CLECAT zastupa oko 19.000 tvrtki i zapošljava više od milijun radnika diljem svijeta. Više informacija možete pronaći na web stranici www.clecat.org .

" S obzirom da CLECAT ima savjetodavni status pri Europskoj uniji, mogućnost aktivnog sudjelovanja predstavnika HIZ-a u radnim grupama i radu Skupštine velika je prilika za hrvatske prijevoznike i špeditere, ali i za hrvatsko gospodarstvo u cjelini " , naglasila je Nada Šimić, potpredsjednica HIZ-a i HIZ-ova koordinatorica Odbora za transport i špediciju.

Engleska verzija internet stranice Hrvatskih izvoznika

Budući da je udruga HIZ okrenuta suradnji s različitim institucijama i tvrtkama iz inozemstva, veliko nam je zadovoljstvo obavijestiti Vas da su od mjeseca kolovoza informacije o HIZ-u dostupne na našoj internet stranici i na engleskom jeziku.

Središnja baza podataka Hrvatskih izvoznika

U mjesecu kolovozu telefonski je kontaktirano svih sedam tisuća tvrtki koje su u Hrvatskoj registrirane za izvoz i ostvaruju devizni prihod, odnosno na koje je bio poslan upitnik čiji će podaci poslužiti za Središnju bazu podataka Hrvatskih izvoznika . Iako je rok za prikupljanje upitnika već prošao, još uvijek ga možete ispuniti. Potražite ga preko linka na našim web stranicama www.hrvatski-izvoznici.hr ili kontaktirajte naše tajništvo na telefon 01/ 49 23 796 ili info@hrvatski-izvoznici.hr .

Još jednom podsjećamo da će svatko tko ispuni upitnik dobiti zbirne rezultate i imati pristup bazi uz zaporku, a postojanje cjelovitih i objedinjenih podataka o hrvatskim izvoznicima na jednom mjestu je osnova i preduvjet za niz projekata potpore izvoznicima koje spremamo do kraja ove godine.

Tribine Hrvatskih izvoznika

Nakon nastupa na JMZV-u, Hrvatski izvoznici pripremaju tribinu u suradnji sa Ministarstvom gospodarstva, rada i poduzetništva i Agencijom za zaštitu tržišnog natjecanja koja će se održati 6. listopada 2005. u 10 sati u Europskom domu Zagreb, Jurišićeva 1 . Na tribini će predsjednica Vijeća Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja Olgica Spevec predstaviti rad agencije i govoriti o zaštiti tržišnog natjecanja i državnim potporama. Predstavnik Ministarstva gospodarstva rada i poduzetništva iz Uprave za međunarodne gospodarske odnose govorit će o mjerama zaštite domaće proizvodnje od prekomjernog uvoza, te načinu utvrđivanja antidampinške i kompenzacijeske pristojbe.

Seminar "CEI 2005: How to do business in Croatia"

Unioncamere (Italija) i Lombardy Foreign Trade centar (Milano) u suradnji s ICE-om i Hrvatskom gospodarskom komorom organiziraju seminar o mogućnosti ulaganja u Hrvatskoj, a u sklopu toga i susret talijanskih i hrvatskih tvrtki. Tvrtke iz Italije koje ovom prilikom dolaze su iz prehrambene, tekstilne i grafičke industrije.

Seminar će se održati 28. i 29. rujna 2005. godine u hotelu Sheraton, Zagreb, Kneza Borne 2.

Za informacije i prijave, koje se primaju do 20. rujna 2005. godine, možete se obratiti Renati Sovček na broj telefona 01/4606-759.

Međunarodna konferencija " 20 ključeva " u Zagrebu

Metodologija 20 ključeva, pokazavši se jednom od najboljih u povećanju efikasnosti i produktivnosti tvrtki, potakla je svoje kreatore i tvrtke koje je koriste, na organizaciju čitavog niza lokalnih i regionalnih konferencija kojima je svrha učenje i razvijanje metodologije kroz prezentaciju stvarnih primjera i slučajeva iz prakse.

Svjetska konferencija održava se svake dvije godine, a najveća joj je vrijednost što sudionicima daje odličan pregled i uvid u svakodnevnu praksu metodologije , te donosi najbolja iskustva iz cijeloga svijeta.

Izuzetno nam je zadovoljstvo obavijestiti Vas kako se ove godine Svjetska konferencija održava upravo u Hrvatskoj , u Zagrebu 19. listopada 2005. u hotelu Regent. To je jedinstvena prilika za susret i razmjenu iskustava s mnoštvom svjetskih, regionalnih i lokalnih tvrtki koje koriste ili planiraju koristiti metodologiju. Sve su prezentacije fokusirane na preno š enje iskustava i jasno ukazivanje na konkretne elemente kojima se može upravljati u svrhu permanentnog usavršavanja, učenja i unapređenja poslovanja tvrtke.

Ako Vas interesira nešto više o samoj metodi 20 ključeva kliknite ovdje , a tu je i raspored konferencije, te prijavnica za istu. Za sve daljnje informacije slobodno se obratite na e-mail djevic@deloittece.com ili nazovite Davorku na 091/20 38 091 ili 01/23 51 966 ili recepciju na 01/23 51 900.

Specijalizirani konferencijski sajam "Nordijski dani u Hrvatskoj 2005. - Energija i okoliš", Zagreb, 21. i 22. studenog 2005., Zagrebački velesajam

Nordijski dani u Hrvatskoj su zajednička izvozna promocija - sajamska konferencija koju po drugi put organiziraju četiri nordijska veleposlanstva u Zagrebu (dansko, finsko, norveško i švedsko) s ciljem promoviranja nordijskih i hrvatskih tvrtki, proizvoda, tehnologije i know-how-a. Ideja Nordijskih dana u Hrvatskoj je spajanje nordijskih i hrvatskih tvrtki iz sektora energije i okoliša u poslovno stimulativnom okruženju s ciljem iniciranja pregovora, razmjene ideja i uspostave kontakata za nova partnerstva.

Nordijske i hrvatske tvrtke dobivaju mogućnost susresti se s velikim brojem potencijalnih partnera u vrlo kratkom vremenskom periodu, te predstaviti svoju tvrtku i proizvode in plenum, putem seminara i prezentacija.

Na Nordijskim danima u Hrvatskoj 2005. očekujemo preko 100 nordijskih i 300 hrvatskih tvrtki i institucija iz sljedećih sektora: konvencionalna energija, nuklearna energija, obnovljivi izvori energije, industrija, tretman voda, zaštita okoliša, konzalting i ostali povezani sektori.

Konferencijski sajam će se održati u Zagrebu, 21. i 22. studenog 2005. na Zagrebačkom velesajmu, a više informacija možete naći na http://www.nordicdays.info .

Sastanak s delegacijom Kineskog sajma izvoznih roba, Canton, Kina

Predstavnici Hrvatskih izvoznika održali su u ponedjeljak 5. rujna 2005. godine, u Europskom domu Zagreb, sastanak s delegacijom Kineskog izvoznog robnog sajma iz Cantona, Kina.

Peteročlanu kinesku delegaciju predvodio je gospodin Ren Xiangdong, zamjenik glavnog tajnika sajma i potpredsjednik Kineskog centra za međunarodnu trgovinu, a Hrvatske izvoznike predstavljao je glavni tajnik udruge, Dubravko Miholić.

Na početku sastanka Miholić je predstavio rad udruge Hrvatskih izvoznika, a kineska je strana predstavila sajam. Sajam je osnovan 1957. godine, te je kroz gotovo pedesetak godina narastao do brojke od 12.000 izlagača koji predstavljaju 150.000 raznih artikala u pet kategorija i četrdeset područja. Izlagači su većinom srednja i velika poduzeća s najboljim izvoznim brand proizvodima. Sajam je posjetilo 200.000 stranih gospodarstvenika, kojima je viza za ulazak u Narodnu Republiku Kinu poslužila kao ulaznica za sajam. Sajamske priredbe se održavaju u proljeće i jesen.

U razgovorima nakon predstavljanja obiju institucija kineska je strana istaknula da je Kina veliki proizvođač, ali i veliki kupac raznih proizvoda. U prilog tome govore i podaci o sve većem broju stranih investicija i različitih kooperacija u Kini, te činjenica da je sajam od početne ideje izvoznog sajma prerastao u sajam koji pruža konzultantske usluge i potiče gospodarsku suradnju.

Više o Kineskom sajmu izvoznih roba može se naći na www.cantonfair.org.com , a o Kineskom centru za međunarodnu trgovinu na www.icecf.com .


Republika Italija

SLUŽBENI NAZIV :  Republika Italija (Repubblica Italiana)
ZEMLJOPISNI POLOŽAJ : Poluotok oblika čizme koji se proteže u središnji dio Mediteranskog mora  ukupne dužine 1.200 km i 7.456 km obale
POVRŠINA : 301.230 km2 : kopno 294.020 km2, morska površina 7.210 km2 (uključene Sardinija i Sicilija)
STANOVNIŠTVO :  57.321.070 (prosinac 2003.)
Talijani 98%
Manjinske skupine Nijemaca, Francuza i talijanskih Slovenaca u sjevernom, te Albanaca i Grka u južnom dijelu zemlje
Gustoća naseljenosti na km2: 191 st/km2
Gradsko stanovništvo: 67.0%
Stanovništvo iznad 65 godina: 18,1% 
Stanovništvo ispod 15 godina: 14,3%
Natalitet: 8,93 rođenih/1000 st. (2002.)
Mortalitet: 10,13 umrlih/1000 st. (2002.)
VJEROISPOVIJEST :  98% rimokatolici (ostali, protestanti i židovi te sve brojnije muslimanske zajednice)
SLUŽBENI JEZIK : talijanski
GLAVNI GRAD : Rim (Roma) - 2,7 mil. stanovnika
VEĆI GRADOVI : Milano 1,3 mil. stanovnika, Napulj 1 mil., Torino 1 mil., Palermo 734.000, Genova 701.000, Bologna 420.000, Firenze 408.000, Catania 364.000, Bari 353.000, Venecija 318.000

ADMINISTRATIVNA PODJELA : 20 regija; Abruzzi, Basilicata, Calabria, Campania, Emilia-Romagna, Friuli-Venezia-Giulia,  Lombardia, Marche, Molise, Piemonte, Puglia, Sardegna, Sicilia, Toscana, Trentino-Alto Adige, Umbria, Valle d'Aosta, Veneto
DRŽAVNO UREĐENJE : Parlamentarna Republika po Ustavu od 1.1. 1948.
DVODOMNO UREĐENJE : Dom zastupnika (Camera Dei Deputati - 630 zastupnika) i Senat (326 senatora) čine Parlament
SUDSKA VLAST : Ustavni sud (Corte Costituzionale) sastoji se od 15 sudaca (jednu trećinu bira predsjednik, drugu Parlament, a treću Vrhovni sud)
IZVRŠNA VLAST
Šef države: Carlo Azeglio CIAMPI (od 13. 05.1999.)
Premijer: Silvio BERLUSCONI (od 10. lipnja 2001.), predsjednik Vijeća ministara
Kabinet Vijeća ministara imenuje premijer i potvrđuje predsjednik
IZBORI : Predsjednika Republike za sedmogodišnje mandatno razdoblje tajnim glasovanjem posredno bira izborni kolegij sastavljen od članova obaju domova Parlamenta i 58 predstavnika regija. Sljedeći predsjednički izbori bit će 2006. godine
IZBORNI SUSTAV : Opće pravo glasa (od 18 godina, osim za izbore Senata od 25 godina)
ČLANSTVO U MEĐUNARODNIM ORGANIZACIJAMA : AfDB, AsDB, Australia Group, BIS, BSEC (promatrač), CCC, CDB, CE, CEI, CERN, EAPC, EBRD, ECE, ECLAC, EIB, EMU, ESA, EU, FAO, G-7, IBRD, ICAO, ICC, ICFTU,IDA, IEA, IFAD, IFC, ILO, IMF, IMO,NATO, NEA, NSG, OECD, OPCW, OSCE, UN, UNCTAD, UNESCO, UNHCRWHO, WIPO, WMO, WToO, WTrO, ZC ...
VALUTA : Euro od 1. siječnja 2000. godine


Švedska, Latvija i Litva sajam info

Prema informacijama organizatora sajamskih priredbi, naše Veleposlanstvo u Kraljevini Švedskoj predlaže obraćanje pozornosti na sljedeće sajmove:

ŠVEDSKA:

1. Stockholm International Fairs ( www.stofair.se )

Scandinavian Boat Show, 9. - 13. studenog 2005.
Stockholm public fair for food and beverage, 11. - 13. studenog 2005.
Stockholm Furniture Fair, 8. - 12. veljače 2006.
Northern Light Fair, 8. - 12. veljače 2006.
Nordic Shoe and Bag Fair, 18. - 19. veljače 2006.
Stockholm International Boat Show, 4. - 12. ožujka 2006.
Wilderness Fair (alternativni turizam), 17. - 19. ožujka 2006.
GastroNord 2006, 24. - 27. travnja 2006.
Vinordic 2006, 24. - 27. travnja 2006.

2. Elmia, Jonkoping ( www.elmia.se )
Elmia Waste & Recycling 2006, 30. svibnja - 1. lipnja 2006.
World Bioenergy, 30. svibnja - 1. lipnaj 2006.

3. The Swedish Exhibition Centre Goteborg ( www.swefair.se
Goteborg Book Fair, 29. rujna - 2. listopada 2005.
Boat Fair, 4. - 12. veljače 2006.
Mat & Drick (hrana i piće), 23. - 26. veljače 2006.

LATVIJA:

1. Riga Fairs ( www.bt1.lv )
Riga Food 2005, 7. - 10. rujna 2005.
10th International Furniture and Interior Design Fair - Furniture 2005, 6. - 9. listopada 2005.

LITVA:

1. Litexpo ( www.litexpo.lt )
Baltic Textile and Leather, 7. - 9. rujna 2005
Baby Land (dječji namještaj, igračke, igre, dječja kozmetika, dječja odjeća i obuća), 17. - 20. studenog 2005.

Austrija poslovni info

Osnovni podaci o javnim nadmetanjima u Austriji i drugim zemljama su između ostalog dostupni na web adresi kuće DG Market:
http://ausschreibungen.dgmarket.com/eproc/CountryDetail.do~at


Za pristup potpunim informacijama o pojedinim natječajima potrebno je platiti članstvo. Tenderi su razvrstani prema sljedećim djelatnostima: 
Poljoprivredni i prehrambeni proizvodi
Informatika i komunikacije
Rudarstvo
Javna uprava
Prijevoz
Usluge
Graditeljstvo
Obrazovanje
Energetika
Okoliš
Financijske usluge
Zdravstvo
Industrija
Naknada koju DG Market naplaćuje za mogućnost pristupa potpunim podacima o 50 tendera mjesečno je USD 150 tromjesečno ili USD 500 godišnje.
Pregled ponude i potražnje roba i usluga, te pregled ponuda za gospodarsku suradnju, dostupni su na web stanici Austrijske gospodarske komore (WKO):
http://meinmarktplatz.wko.at/

Oglasi austrijskih i stranih tvrtki mogu se naći i besplatno objaviti u elektroničkom vjesniku vanjskotrgovinskog sektora Austrijske gospodarske komore (Aussenwirtschaft Österreich), AWO-News: http://portal.wko.at/wk/aktionsbutton.wk?AngID=1&AbID=44&DstID=0
 
 Predstojeći gospodarski događaji u Austriji koji mogu biti zanimljivi hrvatskim tvrtkama:
• Graz, 4. listopada 2005. – Dan Hrvatske i kooperacijska burza metaloprerađivača, Hrvatsko-austrijska trgovinska komora
• Beč, 20. listopada 2005. - Podium diskusija o harmoniziranju poreznih sustava uz sudjelovanje ministara financija Češke, Mađarske, Hrvatske, Slovačke, Slovenije i Austrije, KWF
• Beč, 25. listopada 2005. - Hrvatski dan, WKO
• Beč, 7. studenog 2005. -  2. Vienna Economic Forum, VEF

Novi poticaj HBOR-a hrvatskom izvozu u Rusiju i Srbiju i Crnu Goru

Hrvatska banka za obnovu i razvitak nedavno je potpisala dva nova Osnovna sporazuma, i to s Alfa bankom iz Moskve i Komercijalnom bankom iz Beograda.

U skladu sa svojim Programom kreditiranja izvoza okvirnim kreditnim linijama banaka inozemnih kupaca, HBOR je tijekom ljeta potpisao dva nova sporazuma koji će doprinijeti povećanju hrvatskog izvoza na tržišta Rusije te Srbije i Crne Gore. Potpisivanjem Sporazuma utvrđene su procedure i sva potrebna dokumentacija vezana za kreditiranje poslovnih banaka inozemnih kupaca prije zaključenja izvoznih ugovora. Na taj način skraćena je i pojednostavljena procedura odobrenja kredita, a samim tim povećana je i konkurentnost hrvatskih izvoznika.

Sporazum HBOR-a i Alfa banke zaključen je na iznos kredita do 20 milijuna eura što predstavlja do sada najviši ugovoreni limit s inozemnim bankama, dok je iznos pojedinačnog izvoznog posla koji se može kreditirati sto tisuća eura. Prema podacima Hrvatske gospodarske komore, Ruska Federacija je jedno od najvažnijih tržišta hrvatskih izvoznih roba i usluga. Tijekom 2004. godine Rusija je u Hrvatsku izvezla robe u vrijednosti većoj od 1,2 milijarde američkih dolara, dok je hrvatski izvoz iznosio 115 milijuna dolara.

Sporazum s Komercijalnom bankom Beograd sklopljen je na iznos od 4 milijuna eura, a najmanji iznos pojedinačnih poslova koji se mogu financirati je 50 tisuća eura. Ovo je prvi sporazum koji je HBOR zaključio s poslovnom bankom iz Srbije i Crne Gore. Jačanje gospodarske suradnje dviju zemalja te sve veći broj zaključenih poslovnih ugovora između hrvatskih izvoznika s kupcima iz Srbije i Crne Gore potaknuli su HBOR na otvaranje ove kreditne linije. Prema podacima Hrvatske gospodarske komore, hrvatski izvoz u Srbiju i Crnu Goru u 2004. godini bio je vrijedan 294, a uvoz 140 milijuna američkih dolara pa je Srbija i Crna Gora jedna od rijetkih zemalja s kojom Hrvatska ima pozitivnu vanjskotrgovinsku bilancu.

***** Alfa banka osnovana je 1990. godine i jedna je od najvećih privatnih banaka u Rusiji. Časopis Global Finance proglasio je Alfa banku najboljom bankom za poslovanje sa stranim valutama u 2005. godini, a banka je 2004. i 2005. dobila nagradu za upravljanje rizicima na tržištima u razvoju. Prema veličini aktive, Alfa banka se krajem 2003. nalazila na 5. mjestu u Rusiji, dok se prema odobrenim zajmovima nalazi na 4. mjestu. Za 2004. godinu Alfa banka je iskazala neto dobit od 152,8 milijuna dolara, što je za 44,6 posto više u odnosu na prethodnu godinu.

Komercijalna banka Beograd osnovana je 1970. godine i posluje kao banka univerzalnog tipa sa strateškom orijentacijom prema investicijskom bankarstvu. Najveći pojedinačni vlasnik banke je Republika Srbija (31,49%). Komercijalna banka ima preko 695.000 klijenata te 300 podružnica i poslovnica, a krajem 2004. bila je prema visini aktive treća banka u Srbiji. Prema podacima Narodne banke Srbije, Komercijalna banka je vodeća banka po iznosu prikupljene devizne i dinarske štednje. Časopis Finance Central Europe London proglasio je Komercijalnu banku najboljom bankom u Srbiji i Crnoj Gori po kvaliteti aktive.

Ni ekoproizvodi preko granice ne mogu bez putovnice

IZVOZ U SAD

Osim nacionalnog standarda, tj. u našem slučaju hrvatskog Zakona o ekološkoj proizvodnji poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda NN 12/01, proizvođači koji žele izvoziti u SAD moraju zadovoljiti i NOP (Nacionalni organski program), čiju sukladnost može utvrditi certifikacijsko tijelo koje je akreditirano od strane USDA (Odjel za poljoprivredu SAD-a). Ova izravna akreditacija je najčešći slučaj, ali postoji i mogućnost da USDA utvrdi da je nacionalna akreditacija neke zemlje zadovoljila zahtjeve SAD-a ili da vlada neke zemlje pregovara o ekvivalentnosti svoga sustava sa sustavom u SAD-u.

IZVOZ U EU

Proizvodi koji se uvoze u EU moraju udovoljavati zahtjevima Uredbe EU 2092/91, sustav ocjenjivanja sukladnosti zemlje izvoznice mora biti ekvivalentan europskom, a uvoznik mora biti pod nadzorom ovlaštenog certifikacijskog tijela zemlje uvoznice. To znači da se u EU može uvoziti samo iz zemalja koje se nalaze na listi Trećih zemalja odobrenih od strane Europske komisije. U ovom slučaju pregovori su na razini vlade zemlje izvoznice i EU, a certifikacijska tijela nemaju utjecaj kao što je slučaj u SAD-u.

IZVOZ U JAPAN

Kod izvoza u Japan potrebno je da vlada zemlje izvoznice dogovori suradnju, a ako to nije slučaj, certifikacijsko tijelo mora otvoriti ured u Japanu.

DODATNI ZAHTJEVI

Sve zahtjevniji potrošači ali i nova zakonska regulativa dodatno opterećuju trgovinu ekoproizvodima. Gotovo da više ne postoji ekološki uzgojena kava da nije potvrđena i kao FairTrade, veliki trgovački lanci za odabir svojih dobavljača imaju određene kriterije koji se odnose na kvalitetu proizvoda, kako konvencionalnih, tako i ekoloških, pa se sve više traže certifikati za sustave upravljanja kvalitetom (ISO 9001:2000), EUREPGAP, BRC, HACCP, norme za sljedivost, zaštita zemljopisnog podrijetla...

PROIZVODNJA ZA IZVOZ

Proizvođač koji svoje proizvode izvozi mora zadovoljiti standard određene zemlje uvoznice, ali budući da proizvodi na području Hrvatske, mora biti i u sustavu ocjenjivanja sukladnosti s našim ekološkim zakonom. U protivnom, ne smije deklarirati svoje proizvode kao ekološke na području Hrvatske. Kad se razmišlja o izvozu, potrebno se dobro informirati o mogućnostima, budući da su neke odluke o trgovanju ekoloških proizvoda na strani vlada, kao što je slučaj s Europskom unijom. Hrvatska se još ne nalazi na listi ekvivalentnih trećih zemalja, ali je moguć izvoz zbog dopuštenog odstupanja. O mogućnosti uvoza iz neekvivalentnih trećih zemalja može odlučiti nadležno tijelo (ministarstvo) pojedine zemlje članice EU-a. Isto tako treba voditi računa koje se tijelo za potvrđivanje i nadzor odabire, budući da sva nemaju isti opseg djelovanja. Neka su u mogućnosti ocijeniti i druge standarde, bilo da se radi o nacionalnim ili privatnim standardima.

Izvor: Slobodna Dalmacija


Vodič za poslovanje s Talijanima

Naši susjedi su, u svakom slučaju, jedna vrlo zanimljiva i dinamična nacija. Ne samo nama, već i cijelom svijetu poznati su kao majstori kuhinje, posebice u jelima s tjesteninom, kao ovisnici o espressu te kao pričljivi i entuzijastični poslovni partneri. 'Bella Italija' za mnoge je zemlja iz snova, no na što treba paziti dok poslujete s Talijanima, saznat ćete u nastavku teksta...

Priča, i samo priča
Jedna od najbitnijih stvari za koju ćete se dobro morati pripremiti pri sklapanju poslova s Talijanima je neprestano pričanje . Talijani naprosto obožavaju pričati, a isto očekuju i od svojih poslovnih partnera. Tišina je zabranjena i može vas dovesti u neugodnu situaciju. Stoga svakako unaprijed pripremite moguće teme koje bi u određenim situacijama došle na red za diskusiju.
Talijani jako dobro proučavaju svoje sugovornike i poslovne partnere. Promatraju pokrete, geste, način odijevanja, upotrebu riječi, i iako tako ne djeluje, oni usprkos svom dinamičnom ponašanju jako dobro zapažaju svaki detalj. Stoga obratite dodatnu pozornost na vaš govor tijela, način oblačenja i upotrebu riječi . U razgovore s Talijanima ubacite kreativne i detaljima bogate rečenice.
Formulirajte ih tako kao da pričate zanimljivu priču koju još dodatno začinite superlativima. Pripremite se da ćete u razgovorima s Talijanima morati biti dobar slušatelj . Kako oni vole puno pričati, druga strana treba pokazati razumijevanja i prepoznati situaciju kada je vrijeme za slušanje.
Poistovjetite se s njima. Rečenice poput 'u potpunosti vas razumijem', 'u pravu ste', 'i ja se tako osjećam', 'znam što mislite', 'imao/la sam i ja slično/isto iskustvo' dobar su način da se vašim talijanskim partnerima dodatno približite jer na taj način pokazujete da mislite i osjećate isto kao i on/a. Naravno, treba napomenuti da pri upotrebi ovakvih formulacija ne treba pretjerivati.

Obitelj je temelj svega
Obitelj i obiteljske vrijednosti temelj su cjelokupne talijanske kulture te imaju prioritet u svim slojevima talijanskog društva.

Pitanja o obitelji su dozvoljena, no postoje određene granice koje se ne prelaze, što ovisi o svakoj osobi pojedinačno. U tom pogledu morat ćete vjerovati svojoj procjeni i instinktu. U talijanskim poduzećima, posebice u onima male i srednje veličine, hijerarhije su vrlo izražene.
Obiteljska poduzeća kojima upravljaju 'glave' obitelji i koja, naravno, imaju svoja pisana i nepisana stroga te konzervativna pravila poslovanja, i dan danas predstavljaju problem za daljnji razvitak talijanske ekonomije. Zapamtite samo da glava obitelji o svemu odlučuje i nemojte se iznenaditi ako se neki dogovori iz nepoznatog razloga jednostavno ne realiziraju.

Talijanska koncentracija i neformalnost
Talijani pokušavaju u svakoj situaciji spojiti ugodno s korisnim. Tako će se većina poslova sklapati uz fino talijansko jelo. Oni su pri razgovorima često dekoncentrirani, tj. misle na druge stvari dok bi vas zapravo trebali slušati. Ne dozvolite da vas to zasmeta, već pokušajte njihovu pažnju usmjeriti na sebe.
Neformalna atmosfera u Italiji je normalna, kao i obraćanje poslovnim partnerima njihovim imenom, i što se prije na to priviknete, to ćete se prije uklopiti u njihovo društvo, u poslovnom, ali i u privatnom kontekstu.
Sastanci i ostali dogovori u pravilu uvijek kasne, a kada započnu, onda je to uz opušteno i neformalno čavrljanje koje traje i do 30 minuta. Poslovni dio započinje tek kada su svi prisutni, bez obzira na to koliko kasne. Stoga imajte strpljenja prije početka službenog dijela sastanka.
Po pitanju odijevanja Talijani su zaista zanimljivi i uvijek puni iznenađenja. Posvećuju puno pažnje svome izgledu . Odijela i cipele vrhunskih modnih marki nezaobilazna su baš kao i kravate u raznim jarkim bojama poput ružičaste, žute, narančaste i zelene.
Kod žena je nakit jako bitan, tako da su naušnice i ogrlice nezaobilazni modni detalji, a cipele s visokim potpeticama su pravilo. U Italiji je dozvoljena jaka šminka, intenzivni parfemi, žarke boje i pretjerivanje u raznim modnim dodacima – ali sve mora biti sa stilom i bez pretjeranog kiča.

Glasno - glasnije
Talijani su glasni te pričaju jako puno i jako brzo. U slučaju da nešto ne razumijete, slobodno ih zamolite da ponove već rečeno jer će to s užitkom napraviti. Također, mnogo gestikuliraju i njihovo lice te pokreti tijelom govore više nego njihove riječi koje su nerijetko nepovezane s tematikom o kojoj trenutačno razgovaraju. Rukovanje, tapšanje i slični tjelesni kontakti su uobičajeni.
Obavezno zapamtite koje akademske titule imaju vaši talijanski poslovni partneri. Taj aspekt Talijanima predstavlja veliku važnost. U slučaju da ne govorite tečno talijanski, obavezno povedite sa sobom prevodioca. Kao što smo već napomenuli, Talijani pričaju izuzetno brzo i bez jako dobrog poznavanja jezika mogli biste naići na probleme u komunikaciji.
U Italiji su muškarci još uvijek u 'nadmoćnijem' položaju od žena i njihov 'macho' imidž ne smije se narušavati. Talijani velikodušno dijele komplimente i od vas očekuju isto. Osobe nježnijeg spola u takvim se situacijama ponekad mogu osjećati neugodno ako se dogodi da komplimenti prelaze granice normale te stvaraju u drugoj osobi dojam neugodnosti.

Nemojte svaki tzv. kompliment shvaćati ozbiljno i uzimati k srcu, jer Talijani se jednostavno ne mogu suzdržati od davanja komplimenata. Ako se unaprijed pripremite za takve situacije, shvatit ćete da su one samo dobronamjerne te predstavljaju jedan od pozitivnih aspekata talijanskog načina ponašanja koji će vam u svakom slučaju uljepšati dan.

I još nekoliko savjeta

  • Međuljudski odnosi imaju prednost ispred striktnog držanja planova
  • Brojke i činjenice nisu strogo definirane te se s njima Talijani često poigravaju
  • Razni prekidi razgovora i sastanka ne smatraju se neumjesnima ili negativnima, već su na neki način pravilo, a ne iznimka
  • Ne dopustite da vas prekidi izbace iz takta, već budite konstantno koncentrirani na vaš cilj i priču jer bi vas vaši talijanski partneri lako mogli dekoncentrirati
  • Uz dobro jelo mogu se dogovoriti gotovo svi poslovi
  • Humor je jako bitan i svaki Talijan znat će ga cijeniti
  • Engleski jezik prihvaćen je kao službeni jezik u poslovnom svijetu
  • Cvijeće, kvalitetno vino, profinjeni slatkiši ili Armanijev parfem dobar su poklon u svakoj prilici
  • Izbjegavajte rizične situacije jer one predstavljaju prijetnju talijanskim partnerima
  • Ne unosite previše tehničkih detalja i brojaka u poslovne razgovore
  • Posjetnice mogu biti na engleskom ili na talijanskom jeziku
  • Nikada ne pokazujte da nemate ili ne znate odgovor na neko pitanje. Izvucite se pričom iz svake situacije

Smiješak na licu, humor, otvorenost i dinamičnost garancija su za ostvarivanje dobrih odnosa s našim talijanskim susjedima. Iako nas dijeli more, sličnosti s nama kao narodom i kulturom postoje, i stoga će sklapanje poslova s Talijanima u većini slučajeva biti velik užitak za obje strane.

Izvor: časopis za poduzetnike i menadžere Poslovni savjetnik www.ripup.hr , autor mr. Lejla Bjedov, dipl. oec.

 

N-LAB - popust članovima HIZ-a od 10 posto pri kupnji ERP rješenja UBS21.

N-LAB članovima Hrvatskih izvoznika odobrava popust od 10 posto pri kupnji ERP rješenja UBS21.
Detaljan opis rješanja možete pronaći na webstranici www.n-lab.hr, a za sve daljnje informacije obratite nam se putem maila na n-lab@n-lab.hr ili na broj telefona 01/2949-900.

Končar INEM popust od 3% za članove HIZ-a za avansno plaćanje

Članovima Hrvatskih izvoznika Končar INEM odobrava 3 posto popusta na cijeli asortiman prijenosnih i stolnih računala te servera za avansno plaćanje.
Kontakti: web: www.racunala.koncar.hr, tel. 01 3655 307 ili e-mail pc.prodaja@koncar-inem.hr

Briefing - 15 posto popusta članovima HIZ-a za servis praćenja javnih nadmetanja u regiji te korištenje servisa u probnom periodu od 15 dana

Dugogodišnjim praćenjem svih relevantnih medija u Hrvatskoj i regiji (BiH, Slovenija, Srbija i Crna Gora) stekli smo iskustvo u ažurnom i angažiranom prijenosu informacija, čime smo postali pouzdan partner mnogim domaćim i stranim tvrtkama.
Članicama udruge Hrvatskih izvoznika odobravamo popust od 15% na postojeće cijene pretplate za servis 'Praćenje nadmetanja u regiji' te omogućavamo korištenje servisa u probnom periodu od dva tjedna. Nadmetanja primate samo za djelatnost za koju ste zainteresirani, putem e-maila na sam dan objave, bez obzira o kojoj se zemlji radi.
Za sve dodatne informacije, molimo kontaktirajte - nadmetanja@briefing.hr ili tel. 01/3738 577.

© Sva prava su pridržana / Udruga Hrvatski izvoznici / 2005. www.hrvatski-izvoznici.hr

[ za ispis iz liste primatelja newslettera pošaljite prazan mail prateći slijedeći link: unsubscribe ]