“Konkuriramo isključivo visokom kvalitetom, trajnošću naših proizvoda i našim imenom koje je tu već više od 60 godina”, kaže Nevenka Varjačić.
I u Dekoru osjećaju posljedice šteta Covida-19 na gospodarstvo. Pandemija je prilično usporila investicijski zamah domaćeg turizma, no s pripremama za otvaranje u svijetu zastoj u Hrvatskoj uspješno su nadoknadili na inozemnom tržištu.
Trenutačno su angažirani na dva velika projekta. Jedan je centralna rasvjeta crkve u papinskom sjemeništu u Vatikanu, projekt koji rade u suradnji sa zagrebačkom tvrtkom Bokart specijaliziranom za obradu stakla, a drugi uključuje svjetlosnu instalaciju za središnji luster na cruiseru ‘Celebrity Beyond’.
“Projekti su uvijek jedinstveni, no primjerice, ovaj projekt za cruiser je već treći od ukupno pet brodova blizanaca. Sljedeći očekujemo iduće godine”, kaže.
A koliko traje izrada tako specifičnih narudžbi? Rok isporuke ovisi o složenosti projekta, kao i vremenu potrebnom za razvoj najsitnijeg detalja od početnog dizajna po željama naručitelja.
Posebno zahtjevno je da se u tvornici slaže najčešće samo jedan segment takvog rasvjetnog tijela za testiranje, a svaki dio mora biti filigranski točno izrađen kako bi prilikom slaganja na cruiseru sve savršeno odgovaralo.
Suočena s visokozahtjevnim narudžbama tvrtka je krenula u nužnu modernizaciju započevši investicijski ciklus 2017. Godinu kasnije otvoren je natječaj u sklopu Europskog fonda za regionalni razvoj na kojem im je za tri milijuna eura vrijednu investiciju odobreno 900.000 eura bespovratno, a sredstva su bila namijenjena ulaganju u opremu i edukaciju zaposlenika za rad na njoj.
S dobrim iskustvima u povlačenju EU novca, kao tvrtka srednje veličine odlučili su aplicirati na sve natječaje koji bi im koristili za poboljšanje produktivnosti, energetske učinkovitosti, radnog okruženja i konkurentnosti.
Iz usta poduzetnika često se mogu čuti objektivne prepreke poslovanju na domaćem tržištu, od manjka radne snage, male kupovne moći i velikog poreznog opterećenja do gigantske administracije. S takvim utezima kakva je perspektiva proizvodnih tvrtki?
“Iako uvijek ima prostora za poboljšanja, mi kao proizvođač zadovoljni smo promjenama u društvu koje polako u fokus dovode proizvodnju i rast temeljen na stvaranju dodane vrijednosti, a ne isključivo na potrošnji”, kaže Varjačić. Prostor za napredak vidi u mogućnosti da se investitori u Hrvatskoj orijentiraju k domaćim proizvođačima i domaćem proizvodu.
Poziv lokalnim vlastima
“Posebno je to značajno pri javnoj nabavi za jedinice lokalne uprave i samouprave gdje nam se često događa da na natječajima isključivo radi manje cijene prolaze uvozni proizvodi iako bi baš država trebala voditi računa da svakom takvom potrošnjom novac naših državljana posrednim putem šalje iz Hrvatske”, upozorava. I koristi priliku:
“Pozivam sve jedinice lokalne samouprave koje imaju našu rasvjetu, da nam se obrate ako im je potrebna obnova ili ugradnja novih LED izvora svjetla jer naši stupovi i dekorativne svjetiljke i nakon 20 godina nisu otpad i lako ih je uz relativno mali trošak obnoviti, zamijeniti izvor svjetla te im udahnuti novi život”.
Među problemima Varjačić ukazuje i na zloupotrebe ESCO modela financiranja javne rasvjete s kojim se susreću (skraćenica od Energy Service Company i naziv modela usluga na tržištu energije, op.a.).
“Investitori su često dovedeni u zabludu kratkim rokom povrata investicije u energetski učinkovitiju LED javnu rasvjetu, vrlo često smo svjedočili situacijama u kojima je ugovoren takav model financiranja javne rasvjete s rokom povrata od 5 ili manje godina, no, nitko nije vodio brigu da dobit investitora u smislu uštede zapravo dolazi u godinama nakon povrata investicije”, kaže Varjačić.
Dodaje da se događa da nakon kratkog vremena novu svjetiljku treba zamijeniti zbog loše kvalitete i kratkog životnog vijeka čime se smisao investicije za investitora potpuno gubi, a on je primoran ponovno kupovati nove svjetiljke.
Još je gore ako je isporučitelj takvih svjetiljki tvrtka koja nije dovoljno kapitalizirana da može osigurati vjerodostojnu garanciju za ugrađene svjetiljke.
‘Stvaranje je radost’
Vidi li svijetlu budućnost Dekora, recimo za pet godina? “Našu tvrtku u budućnosti vidimo ovdje, u našem Zagorju. Misija nam je postati svjetski boutique za rasvjetu najzahtjevnijih projekata i postići da umjesto nas i sugrađana u svijet idu naši proizvodi”, poručuje.
Trenutačnu situaciju vide kao veliku priliku, ne samo za svoju kompaniju, već za sve hrvatske proizvođače. Teškoće koje su uzrokovali potresi i pandemija promatra kao priliku da posebno pogođena područja krenu iznova.
“Svaki proizvođač zna da, koliko god je teško, stvaranje je radost i ništa čovjeka ne veseli kao kad vidi plod svoga rada. Zato vjerujem da će uz sve teškoće ljudi u stvaranju naći radost”, optmistično zaključuje direktorica zagorske Dekor tvornice rasvjete Nevenka Varjačić.