Lansirali ‘alat’ za digitalni identitet, cilj – sve industrije
Digitalna osobna iskaznica za 21. stoljeće pojednostavljeni je opis sveobuhvatnog rješenja za digitalni identitet – Identyum – koji omogućava građanima da se lako i vjerodostojno identificiraju u digitalnom svijetu.
Riječ je o platformi istoimenog varaždinskog startupa koji je želio korisnicima omogućiti da legalno i učinkovito potpišu digitalnu dokumentaciju korištenjem mobilnih uređaja, da sigurno pohrane svoje osobne podatke te da imaju potpunu kontrolu nad njima.
Nešto poput, kako opisuje direktor Robert Ilijaš, klasične osobne iskaznice koju izdaje država, no u ovom slučaju ona je primjerenija i upotrebljivija u digitalnom svijetu usred digitalne transformacije društva.
Nakon što su lani s Finom sklopili ugovor o pružanju usluga certificiranja i autentikacije krajnjih korisnika za korištenje servisa udaljenog elektroničkog potpisivanja između Identyuma i Fine, završni digitalni proizvod dostupan je hrvatskim građanima. Utabali su time put za potpuni digitalizirani proces na hrvatskom bankarskom tržištu – trenutno korisnici Ferratum zajmova prilikom apliciranja za zajam prolaze proces identifikacije i autentikacije kroz Identyum web platformu na kojoj izrađuju svoje digitalne identitete.
Kako objašnjavaju, uz napredni elektronički potpis Fine kroz Identyum web platformu, korisnici zajmova kreditnu dokumentaciju potpisuju u bilo koje doba i s bilo koje lokacije. Proces je posve digitaliziran korištenjem elektroničkih potpisa, bez potrebe vlastoručnog potpisivanja. Neke veće banke na području RH već, kaže, pružaju tzv. “digitalni onboarding”, “virtualnu poslovnicu” i slično, no suštinska razlika između Identyum platforme i postojećih implementacija u bankama je to što korisnik, tj. građanin svoj Identyum profil, jednom kad ga napravi, može koristiti i izvan poslovnog sustava same banke čiju je uslugu digitalno ugovorio.
“Rješenja za digitalno potpisivanje ugovora u RH već postoje. U svijetu ih je napretek. Ali koncept po kojem građanin jednom stvara svoj digitalni identitet, da bi ga onda mogao koristiti više puta i za različite potrebe sasvim je nov, i tu smo na samom čelu trenutno aktualnih događanja u svijetu vezanih uz digitalni identitet”, ističe.
Proces integracije je trajao oko godinu dana, a sada, tvrdi, imaju zdrave temelje za dodatno širenje suradnje s Finom, time i pružanje novih digitalnih usluga građanima RH, a kasnije i EU.
“Digitalizacija bankarstva je samo jedan “krak” procesa ukupne digitalizacije društva. Banke koje su integrirale Identyum u svoje poslovne procese mogu npr. sklopiti ugovor o usluzi s potpunom novim krajnjim korisnikom, koji uopće nije njezin postojeći klijent, a bez da korisnik mora dolaziti u poslovnicu jer se identificira banci udaljeno, putem Identyuma. Slično tome, banka kroz Identyum platformu može korisniku ‘poslati’ bilo koji dokument na digitalni potpis (npr. izvod, ugovor, izjavu, obrazac i sl.), a bez da je taj korisnik prethodno bio korisnik proizvoda banke”, objašnjava.
Među postojećim klijentima Identyum trenutno ima Ferratum kao globalnu neo-banku prisutnu u 20-ak država, crypto-mjenjačnicu, fintech startup u industriji najma i dr. Najprije su ih, kaže, integrirali tehnološki leaderi i market-kreatori, a vjeruju da će uslijediti i “mainstream” industrija. “Identyum je univerzalna platforma koja je primjenjiva u svakoj industriji koja nudi usluge kroz digitalni kanal. Iako se banke u pravilu nameću kao prvi logični izbor, tu su i telco industrija, logistika, transport i dostava, industrija osiguranja, turistička i event industrija…”, navodi Ilijaš.
Kao ključnu prednost za građane ističe mogućnost ponovnog preuzimanja kontrole nad osobnim podacima jer različite internetske stranice podatke o drugim ljudima prodaju trećoj strani, ili kako Ilijaš konkretno opisuje, “trguju” podacima korisnika. “Za situaciju u kojoj smo sad, gdje privatnost praktički ne postoji, sjeme je posijano onog dana kad je krenuo internet. Identyum je obrat toga – sjeme globalne infrastrukture za koju se nadamo da će vratiti privatnost u ruke građana, a da se pri tome zadrže sve prednosti digitalnog svijeta. Praktički cijeli digitalni svijet danas funkcionira po suprotnim načelima – tvrtke se ‘loptaju’ s osobnim podacima građana, a građane se niti ne pita. Ali, prvi koraci su već napravljeni. EU je globalni predvodnik nove inicijative vraćanja ljudima njihove privatnosti i kontrole nad osobnim podacima, donesen je GDPR, u tijeku je i postavljanje zakonskog okvira za napredne eID usluge, a to je upravo ono što mi radimo”, ističe Ilijaš. Stoga uspjeh njegova startupa u poboljšanju društva ovisi, kaže, o dvije stvari – povjerenju ljudi i povjerenju tvrtki.
Sredinom ove godine, kako Ilijaš najavljuje, izaći će i s prvim uslugama direktno za građane, kako bi napokon “isprobali” i otkrili što Identyum zapravo radi. Identyum trenutno koristi oko 15.000 građana RH, zasad samo posredno, odnosno prilikom korištenja digitalnih usluga Identyumovih klijenata. Planiraju obuhvatiti širok spektar industrija. Trenutno traju razgovori s još nekoliko banaka u Hrvatskoj, no sve, kaže Ilijaš, ovisi o njihovoj mogućnosti strateškog promišljanja i tržišnog (re)pozicioniranja u digitalnom segmentu.
Izvor: www.poslovni.hr