Nacionalni program reformi 2017.
Do početka 2017. provedeno je oko 200 mjera za olakšanje poslovanja:
- liberalizacija tržišta usluga provedena je u većini sektora koji su u domeni primjene EU Direktive o uslugama (porezno savjetništvo, revizija, računovodstvo, auto škole, arhitekti, inženjeri, graditeljstvo, pogrebništvo, posredovanje u prometu nekretnina, trgovina, muzeji i dr.) potaknuvši konkurenciju na unutarnjem tržištu EU kroz preko 50 mjera i regulatornih prilagodbi EU pravilima o slobodi tržišta usluga
- provedeno je preko 20 mjera administrativnog rasterećenja gospodarstva slijedom primjene SCM metodologije u području reforme javne nabave te sektora trgovine i posredovanja u prometu nekretnina
- provedeno je preko 60 mjera smanjenja i ukidanja neporeznih davanja, što je donijelo parafiskalno rasterećenje od preko 700 milijuna kuna
- provedena je porezna reforma usmjerena i na određenu razinu administrativnih rasterećenja poduzetnika
- reforma tržišta rada omogućila je djelomičnu fleksibilizaciju tržišta
- pojednostavljen je stečajni postupak.
U siječnju 2017. donesen je paket reformskih akata za poslovnu klimu:
- Akcijski plan za administrativno rasterećenje gospodarstva
- Zaključak o uvođenju elektroničkih postupaka za registraciju poslovnog nastana i ishođenje odobrenja za obavljanje uslužne djelatnosti
- Odluka o osnivanju Povjerenstva za smanjenje i ukidanje neporeznih davanja
1. Akcijski plan za administrativno rasterećenje gospodarstva
Vezano uz Akcijski plan za administrativno rasterećenje gospodarstva, tablicom u nastavku daje se prikaz rezultata SCM mjerenja i rasterećenja u 8 izmjerenih područja u kojima je izmjereno 5 milijardi kuna administrativnih troškova. Akcijskim planom su utvrđene i mjere za liberalizaciju tržišta usluga.
Rezultati SCM mjerenja i ciljana rasterećenja po područjima | Trenutni administrativni trošak područja (kuna) | Iznos administrativnog rasterećenja 2017. (ušteda u kunama) | Administrativno rasterećenje | |
Ukupno opterećenje i rasterećenje | 5.061.290.184 | 1.492.504.435 | 30% | |
Udio u vrijednosti BDP-a | 1,5% | 0,4% |
| |
1. Otvaranje d.o.o./j.d.o.o. (zajedno): | 60.267.708 | 45.639.540 | 76% | |
1.a. Otvaranje d.o.o. | 38.996.556 | 27.643.677 | 71% | |
1.b. Otvaranje j.d.o.o. | 21.271.152 | 17.995.863 | 85% | |
2. Otvaranje obrta | 7.143.820 | 2.916.542 | 41% | |
3. Sanitarni i zdravstveni uvjeti | 219.481.474 | 97.463.134 | 44% | |
4. Energetska učinkovitost u gradnji | 47.618.755 | 9.287.542 | 20% | |
5. Trgovina | 73.968.980 | 24.287.098 | 33% | |
6. Posredovanje u prometu nekretnina | 11.215.864 | 2.368.411 | 21% | |
7. Zaštita na radu | 4.378.916.371 | 1.268.969.047 | 29% | |
8. Javna nabava | 262.677.212 | 41.573.121 | 16% |
Započela je međuresorna provedba mjera iz Akcijskog plana za administrativno rasterećenje gospodarstva s krajnjim rokom do kraja 2017., a prve mjere uključuju:
• pojednostavljenje evidencija radnog vremena
• oslobađanje članova uprave i izvršnih direktora trgovačkog društva od obveze da sami sebi blokiraju račun pri Financijskoj agenciji (FINA) ako si ne isplate plaću na vrijeme
• ukidanje obveze pečata kod pokretanja posla
• upravne pristojbe se po izboru mogu platiti elektronički, bez obveze kupnje državnih biljega
• početak procesa oslobađanja od obveze ishođenja izvatka iz sudskog i obrtnog registra
• sniženje cijena ispita za agente za posredovanje u prometu nekretnina za 25%
• uvode se e-dozvole za trgovce i pružatelje usluga, čime se administrativni trošak i vrijeme za ispunjavanje formalnosti skraćuje za barem 70%
• ukidanje ograničenja broja novoosnovanih autoškola po pojedinoj županiji ovisno o procjeni države, odnosno slobodno osnivanje auto škola prema tržišnim uvjetima
• deregulacija minimalne cijene nastavnog sata u autoškoli
• ukidanje vremenskog ograničenja trajanja ovlaštenja revizora
• ukidanje obveze da većina članova revizorskog društva moraju aktivno znati hrvatski jezik
• priznanje istovrijednog osiguranja revizora od profesionalne odgovornosti iz druge države EU
• dogovoreno ukidanje minimalne fiksne tarife za izvansudske odvjetničke usluge pravnog savjetovanja i davanja mišljenja te ukidanje ograničenja marketinga odvjetnika
2. Zaključak o uvođenju elektroničkih postupaka za registraciju poslovnog nastana i ishođenje odobrenja za obavljanje uslužne djelatnosti
- započet je proces razvoja cjelovitog i jednostavnog rješenja za brzu i elektroničku registraciju poslovnog nastana.
- Registracija obrta je već dostupna elektronički
- ostvarivanje prava poslovnog nastana bit će administrativno jednostavno i elektronički dostupno, bez papira, pečata i javnobilježničke ovjere
- započet je proces razvoja jednostavnog rješenja za ishođenje odobrenja za obavljanje uslužnih djelatnosti. Putem Jedinstvene kontaktne točke www.psc.hr pružateljima usluga je omogućeno da obrasce i dokumente mogu slati nadležnim tijelima elektroničkom poštom, bez papirologije. Do kraja 2017. razvit će se i brze e-usluge integrirane u sustav državne informacijske infrastrukture koje štede barem 70% administrativnih troškova pristupa tržištu. Time se provodi administrativno pojednostavljenje u okviru liberalizacije tržišta usluga.
3. Odluka o osnivanju Povjerenstva za smanjenje i ukidanje neporeznih davanja
Predložen je prvi inicijalni set mjera za daljnje smanjenje i ukidanje neporeznih davanja koje, pored ostalih, uključuju:
• ukidanje upravnih pristojbi na središnjoj državnoj razini
• smanjenje obrtničkog doprinosa (obzirom na povećanje osobnog odbitka)
• oslobađanje IT sektora i dijela drugih sektora od plaćanja turističke članarine
• smanjenje naknade za opće korisne funkcije šuma
• smanjenje naknada u zaštiti na radu
• smanjenje cijena ispita i članarina za revizore i porezne savjetnike
Reforma javne nabave
Provedena je zakonodavna reforma javne nabave. Novo zakonodavno rješenje ostvarilo je uštedu gospodarstvu za 42 milijuna kuna. Mjere rasterećenja uključuju:
• smanjenje administrativnih troškova kroz uvođenje e-nabave
• uvedena je ekonomski najpovoljnija ponuda kao ravnoteža cijene i kvalitete, što dugoročno donosi uštede naručiteljima
• uvodi se partnerstvo za inovacije kao nova vrsta postupka javne nabave u cilju razvoja i nabave inovativne robe, radova ili usluga
• uvodi se dinamički sustav nabave i e-katalog
• uvodi se obveza prethodnog savjetovanja s gospodarskim subjektima o dokumentaciji kod javnih radova te usluga i roba velike vrijednosti
• jedinstveni žalbeni rok od 10 dana ubrzava postupak
• smanjen iznos žalbene naknade
• fiksna žalbena naknada na dokumentaciju za nadmetanje od 5.000 kuna
• nema više upravne pristojba od 70 kuna za žalbe
• smanjenje visine jamstva za ozbiljnost ponude s 5 na 3%
• visina jamstva za uredno izvršenje ugovora može iznositi najviše 10% vrijednosti sklopljenog ugovora
Izvor: : Nacionalni program reformi 2017