Policajci Hong Konga nosit će hrvatske čizme: Međimurska tvornica specijalne obuće probila se na najmnogoljudnije tržište

Policajci Hong Konga nosit će hrvatske čizme: Međimurska tvornica specijalne obuće probila se na najmnogoljudnije tržište
Pogon tvornice Jelen Professional
Poslovni dnevnik

Jelen Professional polučio je uspjeh o kojem se samo moglo sanjati u uvjetima ekspanzije kineske obuće na svjetskom tržištu potaknute ulaskom Kine u svjetsku trgovinsku organizaciju. Ova međimurska tvrtka probila se na kinesko tržište te će za policiju Hong Konga isporučivati motociklističke čizme.

Kina – sinonim za proizvodnju svega tako od Hrvata po novome uvozi robu koja se ciljano za potrebe kupca proizvodi u Međimurju, pa s jedne strane novi posao dolazi kao odraz globalnih trendova u ovoj nisko akumulativnoj, a visoko radnointenzivnoj industriji, dok je s druge strane uspjeh Međimuraca tim je veći jer je kineski prodor godinama uništavao konkurenciju, no sad Kina postaje uvoznik.

Već je započela realizacija ugovora koji je sklopljen početkom 2020. nakon što je Jelenova ponuda prvorangirana na međunarodnom tenderu Ministarstva unutrašnjih poslova Hong Konga.

Prvih 500 pari čizama je proizvedeno prije dva tjedna te je avionskim prijevozom otišlo u Hong Kong i ovih dana obuća bi trebala biti isporučena policajcima. Potom se očekuju eventualne dodatne prilagodbe, nakon čega kreće serijska proizvodnja ukupno 5000 pari obuće u okvirnom roku do tri godine.

Ulagali smo u odjel razvoja, pojačali ga novim kadrovima, educirali ih i sada nam se to vraća dobrim.

Direktor Jelen Professionala Darko Pintarić kaže da u pozadini osvajanja ovako važnog posla za budućnost ove hrvatske kompanije stoji strateška orijentacija ka razvoju vlastitih proizvoda s kontinuiranim ulaganjima u edukaciju kadrova, uz napore prodaje koju vodi direktor Alen Ciglar, tako da kombinacijom više poluga tvrtka može udovoljiti složenim tehničkim specifikacijama kao obilježju velikih međunarodnih tendera.

“Ulagali smo u odjel razvoja jer smo prepoznali da nećemo uspjeti bez ove prilagodbe. Pojačali smo ga s novim kadrovima s Tehničko-tehnološkog fakulteta, uložili u njihovu edukaciju i sada nam se to vraća dobrim”, kaže Pintarić.

Nakon poziva koji su dobili iz Hong Konga prije izbijanja pandemije započeli su intenzivniji rad na razvoju naizgled jednostavne, no specifične čizme. Do sredine 20221. uspjeli su odraditi prvi uzorak te ga poslali potencijalnom kupcu koji je krajem 2021. javio da su pobijedili na tenderu s najpovoljnijom ponudom i u cijelosti zadovoljili sve tehničke specifikacije.

“Vrijednost posla je poslova tajna, a on je ulaznica za kinesko tržište”, ističe Pintarić koji je i suosnivač tvrtke. Kako iznosi, već pregovaraju o novim projektima, među ostalim i za ostale potrebe policijske postrojbe, a najavljen je interes i za vatrogasnu obuću.

“Naši partneri naglašavaju da su zbog kvalitete, inovativnosti i povjerenja upravo željni robe iz Europe. Ovaj posao je prva potvrda da smo na dobrom putu u postizanju strateškog cilja da u narednih nekoliko godina na tržištu budemo prisutni s inovativnom obućom za kupce iz određenih tržišnih niša – vojsku, policiju i vatrogasce – za onaj dio gdje je potrebno puno više znanja i inovativnosti u rješavanju njihovih potreba”, ističe Pintarić.

Specifikum potreba današnjih korisnika su i sve veći zahtjevi, tj. minimalno 10-ak puta zahtjevnijih od normiranih parametara. Stoga im prvi veliki izvozni posao kao rezultat vlastitog razvoja dolazi kao potvrda proizvodnih sposobnosti, a važna je referenca te novo sredstvo promocije vlastitog znanja i kvalitete.

Trenutno su pred izvozom oko 1000 pari vatrogasnih čizama u Estoniju, a realizirali su manje izvozne poslove vojnih čizmi u Kanadu i Keniju. Javljaju se na europske tendere te su usmjereni na nove iskorake npr. u Litvu, Austriju, Mađarsku i Norvešku, a pregovaraju i s parterom iz Libije. Redovno izlažu na međunarodnim sajmovima u Europi i na Bliskom istoku.

Prekretnica je vezana i za Jelenove nove proizvodne pogone u koje su se uselili prije dvije godine kad je praktički obnovljen i cijeli strojni park. No, obujam proizvodnje najvjerojatnije se neće širiti jer će kroz nekoliko godina biti problem dobro obučena radna snaga.

U obućarskoj industriji u RH danas radi oko 9000 ljudi, a od toga njih oko 7000 u Međimurskoj i Krapinsko-zagorskoj županiji, što znači da još postoje velika znanja kojima se mogu odraditi specifični poslovi. No, konkurencija je jaka, na sjeverozapadu Hrvatske poslovno se nastanjuju strane tvrtke upravo zbog postojećeg resursa radne snage koji u svojim domicilnim zemljama praktički nestaje.

Jelen Professional ima oko 150 radnika, a 80% su žene. ”Smatramo da će se u bliskoj budućnosti teško odlučivati ući u ovu branšu jer su plaće niže u odnosu na druge. Što se nas tiče, nikad nećemo raditi u dvije smjene, a niti subotom i nedjeljom, što se pokazuje od velike važnosti za naše radnice jer mogu to vrijeme posvetiti obiteljima.

Generalno, u ovom trenutku Kina nema dovoljan broj ljudi koje bi mogli više zapošljavati u proizvodnji obuće. Proizvodnja obuće stoga tamo stagnira te se Kina susreće s odljevom radne snage prema profitabilnijim industrijama, odnosno sve više se seli u afričke zemlje”, kaže Pintarić dodajući da se prije dvije godine u svijetu proizvelo 24 milijardi pari obuće, od toga u Aziji 18, a u Kini 16 milijardi, no zbog navedenog jedini kontinent koji može podići količinsku proizvodnju obuće po njemu je Afrika.

Jelen Professional član je Klastera obrambene industrije Hrvatske koji broji 56 tvrtki. S obzirom na veličinu zemlje Hrvatska je po njemu specifična jer je sačuvana branša koja može opremiti vojnika od glave do pete; sve se može proizvesti u Hrvatskoj kao komplet od zaštitne odjeće, obuće i opreme do naoružanja.

Tvrtka oko 70% prihoda ostvaruje na domaćem tržištu kontinuirano smanjujući udio Lohn poslova s ciljem rasta plasmana na inozemno tržište s time da u bliskoj budućnosti kane razvijati isključivo asortiman vlastitih proizvoda. Do izbijanja pandemije ostvarivali su rast po stopi od 10 do 15% godišnje, a u 2020. kao prvoj godini pandemijskog udara prihodi su pali 20%, no zadržali su trend pozitivnog poslovanja te su lani ostvarili rast ukupnih prihoda.

Sve ovo ne bi bilo moguće bez mjera pomoći države, poručuje direktor tvrtke koja je osnovana 2009. na tradiciji starog Jelena koji je svojedobno zapošljavao i 1000 ljudi, ali je završio u stečaju. Znanje je jedino što nije izgubljeno u stečaju, kako on navodi, jer znanje je jedino što nikad ne možete izgubiti.

Izvor: www.poslovni.hr

Podijeli
li
0