Za hrvatske izvoznike u Africi se otvaraju ogromne prilike

Za hrvatske izvoznike u Africi se otvaraju ogromne prilike
Afrika

Na panelu 'Kako poslovati u Africi - Angola, Egipat, Južnoafrička Republika' održanom u sklopu 15. susreta Liderova Kluba izvoznika sudjelovali su Davorka Tancer, direktorica sektora proizvodnje nafte i plina u Ini, Antonio Šeparović, vlasnik tvrtke Oradian iz JAR-a i Murat Pašić, vlasnik tvrtke Sherif.

Šeparović je predstavio poslovanje svoje tvrtke u Nigeriji i ukratko se osvrnuo na potencijale afričkih tržišta. - Afričko tržište je ogromno, iako na političkim kartama Afriku prikazujemo kao malu. Kontinent se tek budi po pitanju ekonomije i gospodarskog rasta, to zorno pokazuje činjenica  da neke afričke zemlje nisu ni osjetile krizu, poput Nigerije. Populacija raste strahovitom brzinom, tržišta su nerazvijena i tu se otvaraju ogromne prilike. Treba im svega, od veš mašina do financijskih usluga. Ima političke nestabilnosti i opasnosti, ali rizik je malen u usporedbi sa zaradom – pojasnio je, dodavši kako njegova tvrtka Oradian radi software za financijski sustav, a sto posto izvozi za Afriku.

- Oradian cilja na nerazvijena tržišta, na razvijenima je veća zarada, ali i konkurencija, teže se izboriti. Afričko tržište nema toliko konkurencije i hrvatske tvrtke bi se trebale fokusirati na Afriku jer je potražnja tamo nezasitna. Problem je što su diplomatske veze slabe, prometne također, te barijere treba ukloniti. Nigerija ima novca od nafte i želi ga potrošiti, fali im roba i usluga. Moramo maknuti fokus od Europe koja stagnira i okrenuti se Africi koja raste – poručio je Šeparović, inače porijeklom Korčulanin koji je odrastao u JAR-u.

Murat Pašić koji već 50 godina posluje na egipatskom tržištu, osvrnuo se na neke specifičnosti te zemlje. - Oni veoma cijene goste i vrlo su susretljivi, imaju tržište od 90 milijuna ljudi i nema artikla koji se ne može prodati. Znanje arapskog je prednost, ali može se i s engleskim poslovati. Egipćani su vrlo vješti trgovci i služe se svim taktikama. Uglavnom iz Hrvatske kupuju robu najlošije kvalitete i naše šumarstvo bi bilo u velikim problemima da nije Egipta – istaknuo je, ponudivši pomoć svim poduzetnicima koji su zainteresirani za egipatsko tržište, budući da Šerif ima predstavništvo sa 5 zaposlenih u Aleksandriji. Inače, njegova tvrtka drži 65 posto tržišta za tvrdo drvo u Egiptu, a drugo po redu izvozno tržište im je Vijetnam.

Tancer je predstavila poslovanje Ine u Angoli, kazavši kako su relativno mali investitor i to im predstavlja problem jer su na margini donošenja odluka. - Naftni sektor u Angoli je u ogromnom rastu, međutim, pad cijene nafte utječe na rentabilnost ulaganja. Zakonodavstvo tamo je u razvoju, uvjeti poslovanja sve su stroži, naročito za zaštitu okoliša. Muči nas vizni režim koji otežava sastanke i poslovanje. Kupovna moć stanovništva dolje je relativno mala, iako su prirodna bogatstva ogromna. Veliki su potrošači goriva, svi voze aute koje moraju registrirati samo jednom, a onda ih voze dok se ne raspadnu. Nedostatak infrastrukture je također prepreka ulaganjima, a problem je i što je veliki dio zemlje miniran. Bankarski sustav je nerazvijen, ali potencijal tržišta je svejedno velik – zaključila je Tancer.

Goran Gašparac je fokus rasprave sa Afrike preusmjerio na Aziju predstavivši svoje poslovanje u Tajvanu. Naime, on je prošle godine otvorio hrvatski ured unutar neprofitne, nevladine organizacije European Business Association in Taiwan (EBAT). - Kupovna moć stanovnika Tajvana raste, njihov srednji sloj rapidno raste, minimalna plaća je nekakvih 550 eura,a  prosječna 1000 eura. EBAT je nastao kao privatna inicijativa entuzijasta koji posluju na tajvanskom tržištu, a cilj nam je uspostaviti ekonomsku diplomaciju između Hrvatske i Tajvanu čemu se tamo pridaje velika pozornost. Postoje mnoge studije koje vide pozitivnu korelaciju između razvijenosti ekonomske diplomacije i razvijenosti realne gospodarske suradnje među državama – istaknuo je Gašparac, napomenuvši kako je glavna misija EBAT-a i hrvatskog ureda razvoj bilateralnih odnosa u najširem smislu, s naglaskom na biznis. Hrvatsku je prošle godine posjetilo 60 tisuća tajvanaca, a to je rast od 700 posto u odnosu na 2013., taj bum treba iskoristiti – poručio je Gašparac.

Izvor: Lider

Podijeli
li
0