Eva Usmiani Capobianco nastavlja životno djelo oca Ive: ‘JGL je centar s proizvodima konkurentnim za cijeli svijet’

Eva Usmiani Capobianco nastavlja životno djelo oca Ive: ‘JGL je centar s proizvodima konkurentnim za cijeli svijet’
Ivo Usmiani, osnivač i suvlasnik JGL Grupe

Ona je prva među jednakima, riječi su kojima će dobar poznavatelj JGL Grupe opisati ulogu Eve Usmiani Capobianco na poziciji predsjednice Upravnog odbora kompanije koju je lani nakon Božića preuzela od svojeg oca Ive Usmianija. Prepustio joj je upravljačko kormilo farmaceutske grupacije koju je u posljednja tri desetljeća s 200 tisuća eura prihoda, koliki je bio 1991. godine, podigao na lanjskih 255 milijuna eura.

Rast je to nešto veći od tisuću puta. Za godinu u kojoj se povukao s vodeće pozicije nakon što je izdajući obveznicu na burzi skupio 60 milijuna eura kapitala za daljnji razvoj, udruženje menadžera Croma Ivi Usmianiju je dalo nagradu za životno djelo, a on kada govori o JGL-u nikada ne propušta naglasiti da je za rast kompanije zaslužan cijeli njegov tim ljudi.

Na pitanje što je očekivao od JGL-a kada ga je pokrenuo zajedno sa Zdravkom Saršonom, nekadašnjim ravnateljem riječke zdravstvene ustanove Ljekarne Jadran, Usmiani danas za Poslovni Vikend kaže:

“Između sna i stvarnosti uvijek stoji put, koji je dug, izazovan i pun odluka koje određuju smjer i čine razliku. Vjerujem da sam na tom putu uspio prenijeti svoj san ljudima oko sebe, a mogu reći i da danas, s više od 1300 zaposlenika, živimo ono što smo sanjali na početku ovog putovanja”. Uspjeh JGL-a kako objašnjava zahvaljuje zapravo ranom shvaćanju da je za konkurentnost u farmaceutskom biznisu potrebno imati ekonomiju obujma, odnosno veliko tržište, pa je kompanija gotovo čim je osnovana dobila međunarodnu strategiju. U drugu četvrtinu 21. stoljeća JGL Grupa, danas najveća farmaceutska tvrtka u domaćem vlasništvu te prva iza Plive, iako je tri puta manja od nje, ulazi s drugom generacijom na čelu bivajući tako među hrvatskim kompanijama važan primjer osjetljivog procesa nasljeđivanja upravljanja.

Eva Usmiani Capobianco o budućnosti kaže da se JGL i dalje namjerava fokusirati na tri ključna terapijska područja, a to su proizvodi za oko, nos i kožu, pri čemu posebno na akne. Razmatraju i ulazak u nove terapijske segmente. U njezinom mandatu koji je netom počeo ključna bi izgleda mogla biti prilagodba. “Poslujemo na više od 60 tržišta diljem svijeta, što znači da se svaki dan susrećemo s različitim geopolitičkim okolnostima te makro i mikroekonomskim šokovima. Upravljanje rizicima postaje ključno, i moramo stalno pratiti stanje i prilagođavati strategije kako bismo osigurali stabilnost i rast odnosno održivost kompanije”, kaže Eva Usmiani Capobianco naglašavajući da se u tome oslanja i na kompanijsko iskustvo.

Gledajući unatrag, Ivo Usmiani poslovni iskorak na tržište Rusije koje i danas donosi najveći prihod te na tržišta zemalja CIS-a pozicionira kao mudru odluku s obzirom na veličinu i potencijal koja im je uz strelovit rast donijela i najteže poslovne izazove.

“Jedan od najvećih udara na poslovanje doživjeli smo 2015. godine, tijekom ruske ekonomske krize, kad je vrijednost rublje drastično pala. Morali smo brzo reagirati – provesti restrukturiranje bilance, vratiti kratkoročne dugove i krenuti na put smanjivanja ovisnosti o pojedinačnom tržištu”, kaže Usmiani te nastavlja kako sukobu između Rusije i Ukrajine u JGL-u svjedoče i preko javljanja svojih ljudi na tim tržištima, pa tako i suosjećaju s ljudima koji prolaze strahotu rata.

Iako je JGL sada već velika kompanija, Usmiani joj u najveće snage ubraja poduzetnički duh, sposobnost brzog prepoznavanja prilika i donošenje strateških odluka. Za razliku od svojeg oca koji je po obrazovanju farmaceut sa specijalizacijom u području proizvodnje lijekova, Eva Usmiani Capobianco je ekonomistica koja je u Madridu 2007. magistrirala u području vođenja i upravljanja poduzećima pripremajući se tako za poslovni put koji je u razgovoru za Portal Teklić prije dvije godine opisala kao za nju prirodan. Rekla je tada kako je odrastala uz oca i majku kao jake figure pa joj je najveći izazov bio izgraditi svoj put i biti autentična.

“Trudit ću se biti dosljedan nasljednik Ive Usmianija”, rekla je tada otkrivajući da voli more, putovanja, knjige o psihologiji, samopomoći i alternativnim tehnikama. U upravljanje JGL-om uključena je od 2015. godine, a u kompanijski staž započela je u marketingu i prodaji, nakon čega je preuzela poziciju brend menadžerice za bezreceptni program te je vodila projekt spin-off tvrtke Adrialab kao i osnivanje i kreiranje JGL Muzeja farmacije.

Priča o Jadran-galenskom laboratoriju neodvojiva je od jadranskog mora koje kompanija uspješno prodaje na 60 svjetskih tržišta brendirano u sprej za nos Aqua Maris. Aqua Maris je jedini medicinski sprej za nos sa europskim certifikatom koji dokazuje da u njegovu sastavu nema mikroplastike, zabilježeno je u kompanijskom izvješću za 2023. godinu. JGL-u Aqua Maris donosi četvrtinu prihoda, a lani je odnosu na 2023. njegova prodaja ponovno dvoznamenkasto rasla, za 12,6 posto. Asocijativno, Aqua Maris bi, prema prepoznatljivosti hrvatskoj farmaceutici novog doba mogao biti ono što je Podravkina Vegeta prehrambenom svijetu začina, a JGL Grupa već je doživljena kao više od kompanije.

Međutim, lanjska 2024. godina donijela veliku promjenu za JGL, njihov proizvod protiv akni Aknekutan je, kako su objavili, zahvaljujući rastu prodaje od 60,7 posto postao vodeći kompanijski brend, dok je 2023. bio drugi s udjelom u prodaji od 17 posto. Prodaja Vizola S, vodećeg brenda iz oftalmološkog programa, lani je u odnosu na preklani rasla 31,7 posto, a ukupni prihod kompanije povećan je za 20 posto dok je dobit rasla 32 posto.

“Izgrađen je cijeli jedan farmaceutski eko sustav u kvarnerskoj regiji, industrija je podignuta gotovo ni iz čega uz mudro vodstvo i alternativne načine financiranja te povezivanje sa sveučilištem i stvoren je centar iz kojeg se konkurentnim proizvodima može napadati cijeli svijet”, kaže Ognjen Bagatin predsjednik HUP – Udruge privatnih poliklinika, bolnica, lječilišta i ustanova za zdravstvenu skrb, tumačeći time zašto je Ivu Usmianija nominirao za Crominu nagradu.

Osvrćući se na investicije, Ivo Usmiani naglašava dva projekta. Prvi je Pharma Valley, kojim su prije deset godina uz ulaganje tadašnjih 361 milijun kuna (48 milijuna eura) podignuti proizvodni pogoni u Slivnom kraj Rijeke, u kojima je automatizirana proizvodna linija očnih kapi te izgrađeni mikrobiološki laboratorij i laboratorij sterilnosti te novi skladišni i proizvodni pogoni te energana. Drugi je Integra 2023., nedavno dovršena investicija vrijedna 50 milijuna eura kojom je JGL dobio pogon za sterilnu farmaceutsku proizvodnju, istraživanje i razvoj te robotizirani logističko–distribucijski sektor u Svilnom i Kukuljanovu.

Vladimir Mozetič, ravnatelj poliklinike Primari i predsjednik Klastera zdravstvenog turizma Kvarnera ističe važnost JGL-a u pripremanju i donošenju Strategije razvoja zdravstvene industrije Primorsko-goranske županije na osnovu koje je Klaste koji vodi i nastao.

“Većina njihovih proizvoda od kojih su u jednom i globalni lider aktivno promiču misiju Klastera o zdravlju i kvaliteti života spajajući prirodne ljekovite čimbenike, znanost i istraživanje u jedinstveni zdravstveni trend”, kaže Mozetič komentirajući da u smjeni generacija na čelu JGL-a Eva Usmiani Capobianco neminovno ima prednost u tome što je imala mogućnost svjedočiti rastu i razvoju kompanije u nekoliko poslovnih, ali i privatnih uloga.

“Imala je pri tome vrhunskog mentora, suradnike i edukaciju što je odlično iskoristila”, ističe Mozetič. JGL danas ima vlastite operacije na deset tržišta, u vlastitoj regiji i na istoku te na njima svoje proizvode prodaje direktno kupcima, dok ostala tržišta obrađuje preko partnera, a najiščekivanija je vijest o iskoraku na zapad, bilo Europe bilo do željenog tržišta SAD-a.

Čak 87 posto prihoda ostvaruju iz inozemstva, a u prilog iskoracima na zapadna tržišta ide podatak prema kojem je među manjim, ali značajnim tržištima, za JGL najveće ono švicarsko na kojem su prisutni preko partnera. Ivo Usmiani kaže kako se oduvijek trudio da JGL ima dušu i srce, svoj sustav vrijednosti i hrabar karakter u kojem se ljudi osjećaju poštovano i zbrinuto, osjećaju pripadnost i uvažavanje jer to utječe na motivaciju.

“Kada malo dublje uđete u međuljudske odnose, shvatite da u pozadini uvijek stoje zajedničke vrijednosti. Vrijednosti koje živite, način na koji radite i kako se odnosite prema drugima, privlače ljude sličnog mindseta. Kada se spoje na toj razini, onda je i donošenje odluka puno lakše, a rasprave oko njih postaju konstruktivne – jer svi idu prema istom cilju”, kaže Ivo Usmiani, a njegova kći Eva na to se nadovezuje:

“Olakšava nam posao to što imamo sjajan tim menadžera i snažnu jezgru znanja i sposobnosti u našim ljudima, razvijenu tehnološku platformu i čvrste temeljne vrijednosti na kojima smo tvrtku gradili, a sve to čini glavni sastojak našeg uspjeha”.

Funkcija izvršnog direktora JGL-a povjerena je prije sedam godina Mislavu Vučiću, iskusnom menadžeru iz Plive, a u američkom modelu upravljanja funkcije nadzora i operativnog upravljanja isprepletene su u tijelu Upravnog odbora.

(Poslovni dnevnik)

Podijeli
li
0